Szüreti felvonulás és mulatság
A szőlőmunkákról és szüretről
"Az etei határnak a gabonafélék mellett a legjelentősebb terménye a szőlő.
A falubeliek a szőlőt és a belőle készült bort nagy becsben tartják, és ennek megfelelően
a munkálatait is komolyan és teljes odaadással végzik, ez meg is látszik a
gondosan megművelt szőlőparcellákon, melyek Ete határában hat dűlőben
találhatók meg. Sokan csak kis mennyiségben termelnek, de van néhány olyan
szőlősgazda, aki ebben látja megélhetését, és még ma is gyarapítja
szőlőállományát. A szőlőmunkálatokat az ősök szokásainak megfelelően a család tagjai
ma is felosztják egymás között: a nyitást közösen végzik, a metszés és a
permetezés a férfiak dolga, a zöldmunka az asszonyokra van bízva, míg a szüret
kalákában, a rokonok összefogásával történik, segítik egymás munkáját. A közös
reggeli után régen a család felült a szüretelő edényekkel megrakott lovas
kocsira, a szőlőben soronként leszüretelték a szőlőt éneklés, és adomázás közben.
A szüret végeztével elfogyasztották a háziasszony által készített ebédet. Majd
a férfiak elvégezték a darálást, préselést és a mustszűrést.
Ma már ezt a
munkát sokkal kevesebb fizikai terheléssel tudják elvégezni modern elektromos
gépek segítségével, de ennek ellenére a szüret hangulata semmit sem veszített
régi fényéből."
/Horváth Ilona: Ete művelődéstörténete c. szakdolgozatából
Szeptember végén
vagy október elején, attól függően, hogy mikorra zajlik le a szüret, a faluban
tradíció a szüreti felvonulás, mely az
idők folyamán alig változott.
"A felvonulást a kisbíró vagy dobos kezdi, aki kidobolja és kihirdeti a szüreti mulatság időpontját. Őt követi díszes hintón a bíró a bírónéval, majd a pusztabíró, utánuk pedig a fiatalság szépen díszített kocsija, a pincér kocsi, majd a cigányok purdés kocsija zárja a sort, akik azzal ijesztgetik a falu népét, hogy bekormozzák az arcukat. Ezt csak úgy lehet elkerülni, ha sok aprópénzt hajítunk eléjük, és így annak az összeszedésével foglalkoznak. Közöttük és mellettük pedig lovasok kísérik a felvonulókat hangos ostorpattogtatás közepette. A falubeliek borral, pogácsával és szőlővel várják a menetet, akik ott állnak meg, ahol megkínálják őket. A felvonulást a szüreti mulatság követi. Ez alkalomból szőlővesszővel és szőlőfürtökkel szépen kidíszítik a Kultúrt. Régebben az a szokás járta, hogy aki lopott a szőlőfürtökből azzal azt duplán megfizetették." / Horváth Ilona: Ete művelődéstörténete c. szakdolgozatából
Ez a szöveg Szíjj Elemér tanító úr alkotása. Hogy milyen volt az ezelőtti szöveg, azt nem tudni, de ez -kb. a 70-es évek végétől változatlanul-hangzott el minden szüreti felvonuláskor .
A háború utáni időszaktól kezdve az ifjúsági szervezet feladata volt megszervezni a szüreti bált.
A rendszerváltás után, az ifjúsági szervezet megszűnése nem jelentette a szüreti felvonulás végét, hiszen a lelkes fiatalok, akik eddig szervezték, nem akartak lemondani erről a szórakozásról. Pár évig nem fordult elő, hogy ne akadt volna aki magára vállalta a szervezést. De ahogy az újabb generációkra várt a feladat, bizony megtörtént, hogy egy -egy évben kimaradt a felvonulás. De a szokás hatalma, -a kisközösségek jellemzője, a szokásokhoz való ragaszkodás- és a hegyközségek megalakítása újra felélesztette a szüreti mulatságokat a "tetszhalál"-ból.
Újabb lökést kapott a szokás felelevenítése a lovasklub megjelenésével a községben, illetve azáltal, hogy legújabban a borbaráti kör aktív részvételével kerül sor rendszeresen a rendezvényre.
Az utolsó 4 évben már nem állnak meg a felvonulók minden háznál, ahol étellel, itallal kínálják őket, hanem előre kihelyeznek a falu megfelelő pontjaira asztalokat, ahol majd megáll a menet és a vendégelő háziak ide gyűlnek össze kínálni a finomságokat.
A megállók helyét térképpel tudatjuk. Így sokkal gördülékenyebb, és kiszámíthatóbb a menet.
Sok minden változott azóta, hogy megszületett a tanító úr féle invitáló vers, ezért egy kis változtatással, hozzátoldással az utóbbi esztendőkben már a következő verssel hívtuk mulatságba a falu népét.
Szüreti dobos kikiáltó szövege
Szüreti dobos kikiáltó szövege
Adatik tudtára a falu népének
Vége a
szüretnek, kezdődik az
ének.
Ősi
szokás szerint, a menet, mint régen,
Érkezne
díszített négyökrös szekéren.
Csakhogy,
nagyot fordult mára a világ kereke,
Egy falunak
sincs már négyökrös szekere.
Az ékes
szarvakat sem ökrök hordják nálunk.
S ily
jámbor állatot, jobbára haragosban látunk
De nem
búsulunk rajta, kedvünket nem szegi,
Szekér
helyett lovashintó éppúgy megteszi.
A bút, s a szekeret Petőfinek hagyjuk,
Magunkat
egész nap vigasságnak adjuk.
A
legnagyobb rendben felvonulást tartunk,
Ameddig csak bírja torkunk,
gyomrunk s talpunk.
Mi kezdjük
a sort, szüreti dobosok,
Már nem
gyalog járunk, vagyunk oly okosok.
Derék
társra leltünk a Baltazár szamárban,
Nincs nála
okosabb széles e határban.
Gyönyörű
termete, feje, füle, farka,
Sok szép
szamárlány epekedik rajta.
Nem volt könnyű dolog Baltazárra lelni
Etéről (négylábú)szamárért szomszédba kell
menni.
Bennünket
követ a lovasok serege
Fekete a
lovas, piros a feneke.
Peckesen
ül, hogy minden lány rá nézzen,
Majd
hason fekszik hat hétig táppénzen.
Kurjongat,
csattogtat a karikás ostorral,
Az út
porát öblíti, megforrott új borral.
Virágos
hintóban a bíró pipázgat,
Begyes
asszonyával kevélyen kocsizgat.
Igaz ugyan,
manapság ily tisztség már nincs,
Ezért-e díszes hintó felettébb nagy kincs.
Ezután
érkezik a táncos ifjú sereg,
Nincs
közöttük senki, aki ma kesereg.
Talpuk
alá a zenét a zenészek adják,
Kalapjuk
alá a jó bort szívesen fogadják.
Őket
követi a kocsmáros szekere,
Szegény a
kocsmáros, mint a templom egere.
Mivel
itókáját mindig "bőőőven" méri
A
ráfizetéstől, tán
még annyija sincs néki.
Gyönyörű
virágszál lányai a drágák,
Jó borok
helyett magukat kínálják.
Leghátul
jön a kóbor cigány vajda,
Népes
családjának apraja és nagyja.
Három
felesége, huszonnégy gyereke,
Majd
széjjel szakad a kocsija kereke.
Dobostól
cigányig egy közös van bennünk,
Jó
borokért nem kell a szomszédba mennünk.
Szívesen
megisszuk, amit csak kínálnak,
Megnézzük
fenekét ...( no nemcsak ) a pohárnak.
Ki ma
szomjan pusztul, cseppet sem sajnálom.
A viszont
látásra, magamat ajánlom.
(Szíjj Elemér szövege alapján átírta Baráth Jánosné Ibolya)
Utóirat: Az átiratra kb a 90-es évek végén került sor, amikor a kisbírók szekere elé fogható szamár, öszvér már nem volt Etén, így Csépről kaptak az ifjak kölcsönbe csacsit.
Az idő túlhaladt már ezen a módosított tartalmú invitáló vesikén is, így már nagyon aktuális lenne újabb "modernizáció" alá venni a szöveget.